måndag 30 april 2012
Trollingmaster Bornholm
För bra precis ett år sedan kommenterade jag trollingfiskarnas uttag av Östersjölax. Det fick ganska märkliga konsekvenser. En del säger faktiskt att det blivit bättre. Att man numera använder bättre håvar som inte skadar laxens skinn och att man släpper tillbaka mer fisk, catch and release. Jag har ingen aning om det stämmer. Jag hade i alla fall bestämt mig för att inte nämna eller sysselsätta min tanke med trollingfiske och fiskare något mera. För mig blev konsekvensen att jag var tvungen att ta ställning till ett ultimatum: "Håll käft och ställ upp på det här, om du vill fortsätta skriva, eller sluta". Valet var enkelt och hade det inte varit för att Nicolas Jändel på Allt om Flugfiske stod upp för mig hade jag nog faktiskt varit utan arbete. (Nu tror jag inte att just det är något som drabbat sportfiske Sverige speciellt hårt, det överlever utan att jag skriver. Men för mig personligen blev det konsekvenser. Alla som varit arbetslösa vet vad det innebär) Därför hade jag bestämt mig för att skita i trolling. Att folk pissar i sin egen båt må vara, men att de inte tål att man kommenterar det är jobbigare. Igår fick jag dock ett sms av en god vän. En kille som gått från notorisk mink och fiskfångare till en stark förespråkare av catch and release och begränsning av sitt eget uttag. Han undrade vad jag tyckte om TrollingMasters i Bornholm. En fyra dagar lång fisketävling för trollingeliten i Norden. En tävling som på fyra dagar drar upp och slår ihjäl, i runda slängar, tusen laxar (mörkertal orkar jag inte spekulera i). Sportfiskare brukar alltid vrida och vända på dessa fångad fiskar. De säger att 266 laxar på 251 båtar (det är fångststatistiken från TMB' sista dag) är väl inte mycket att prata om. Slår man dessutom ut det i mantimmar, 266 laxar genom 251 båtar genom tiotals långa timmar så blir det vansinnigt mycket tid för varje liten fisk. Det kanske är sant, det går att räkna på vad som helst. Och om några av Lögdeälvens flugfiskare skulle räkna på sina mantimmar, för varje fångad lax, skulle det bli intressanta siffror. I Lögdeälven, en av vildlaxens reproduktionsområden i Norrland, togs 35 (just precis TRETTIOFEM) laxar i fjol. Det är vad de två bästa båtarna i Bornholm snor ihop på ett par dagar. I Byskeälven - en av Norrlands kanske mest berömda laxälvar och ett enormt viktigt reproduktionsområde - fångades inte ens tusen laxar på hela säsongen. Ni får räkna hur ni vill. Tusen dödade laxar i en jippotävling där man stolt proklamerar att; "Fiskarna var innan starten klara med att de skulle klämma ur Östersjön den sista laxen på TMB's sista dag"; är tusen dödade laxar. Att sedan säga att polackerna, danskarna, ryssarna, finnarna, yrkesfiskarna hit och yrkesfiskarna dit rår för att det bara kommer 35 laxar upp i Lögdeälven håller liksom inte längre. Jag förstår att folk som fiskar i Norrlandsälvarna och vill slå ihjäl sin matfisk, som de fångat på spö, har svårt att kommentera andra som fångar sin fisk på spö någon annanstans. Men jag är SÅ less på att höra dessa sportfiskare skylla laxens nedgång på än den ena än den andra. Att tycka att yrkesfiskarna ska sluta fiska - de gör de trots allt för sitt uppehälle - för att du ska få ha en bättre semesterupplevelse är på gränsen till osmakligt. Att sportfiskarna ena stunden, i en helt onödig jippotävling, slår ihjäl tusen laxar för att sedan peka finger åt andra är ytterst märkligt. Jag är inte speciellt smart, jag är inte speciellt gammal och vis heller, men en sak har jag lärt mig. Vill du förändra i det stora får du börja i det lilla. Med det menas att om du vill förändra någon annan får du först förändra dig själv. Det är nämligen det problem som du äger. Och om du vill ha en annat visdomsord med dig på vägen kan jag bara säga så här. Om du vill göra rätt - eller bra, eller skillnad - i ditt liv så kan du inte göra det på fel sätt.
