Använder Blogger.

Translate

Antal besök! Tack för att ni tittar in...

Vi lämnade hamnen vid 7 tiden. Åkte ut mot positionerna. När vi närmade oss såg vi Tuna hoppa i ytan. Körde rakt in i stimmet och la i betena. Efter ca 10 m kommer dom in på ekolodet. 7 st! Hinner bara säga ”nu hugger det” när en rulle börjar yla, tätt följt av en rulle till. Dubbelhugg ! Inte något man längtar efter. Den ena fisken går i ytan på lättare broms, den andra rakt ner till botten. Puh! Fightar den första fisken i standup. Den andra fisken kör på i expressfart. Trumman skriker att rullen håller på att tömmas. Men det finns lina kvar. Efter 10 min stenhård fight kliver den första av. Tar det andra spöt och fortsätter fighten. Fisken vänder emot oss. Som en missil. Jag tokvevar i över en minut. Får kontakt med fisken. Urstark! Broms på ca 20 kg. När fisken väljer att stanna på ett djup känns det som botten napp. Pressen från plattan över låren är som en tving. Fighten är brutal. Det är bara fisken som kontrollerar allt. Kämpar på i 50 min. Sen känner jag att min kraft är slut. Byter fiskare. Stefan Trumman Trumstedt tar över. Han får nog sin livs chock. Men tekniken finns. Han kämpar oerhört bra. Svetten rinner! Jag hör orden ”Fyfan” massor med gånger. Ökar bromsen till ca 25 kg. Trumman ylar! Stämningen ombord är lyrisk! Trumman säger att det är dax att byta. Lars Hedberg tar över. Fighten fortsätter. Dom här fiskarna går inte att fighta när man blir trött. Omöjligt. Lasse kämpar ursinnigt. Fisken närmar sig. 40 m ner. Känns nära, men långt kvar. När fisken till slut är på 20 m så sätter vi spöt i spöhållaren. Lättare att kontrollera fisken i slutfasen där. Märkningspersonalen samt SVT hoppar över i vår båt. Leadern nuddas, fisken räknas som landad. Men hela projektet är att vi ska märka fisken. Med gps sändare samt ta ett DNA prov. Vi lyckas även med detta. Lyckan är total! Vänder upp till ursprungs positionen. Vi fightade fisken på 2,5 timmar. Drev 3 M från huggpunkten. I med alla beten. Stämningen är på topp. Efter ca 30 min ser jag ena ballongen dyka. Följt av ett ursinnigt vrål på rullen. FISH ON! Fighten börjar, Lasse tar första etappen. Den här fisken är en ”crazy Tuna” . Kör i ytan, ner på djupet. Är överallt samtidigt. Vi fightar fisken alla 3. Trumman säger, ”den här fisken känns mindre”. Hmmm, jag tvivlar. Föregående fight känns i bena hos alla. Men vilken kämparglöd hos alla. Fisken närmar sig. Märkningspersonalen är ombord. Jag håller i leadern. Men när svirveln ska igenom toppöglan, så fastnar den. Fisken gör en rusning. Spöt exploderar. Tyvärr hann vi inte få en GPS tag på fisken. Fiskarna var i samma storlek. 275 kg enl den spanska märkningsexperten. Enorma fiskar. Projektet är ett märkningsprojekt med ICCAT, SLU aqua, WWF och sportfiskarna. Detta för att förstå varför dom har kommit tillbaka till våra vatten, och för att öka förståelsen för dessa underbara fiskar. 4 reel tackar alla inblandade för en otrolig upplevelse, samt är oerhört tacksamma för att vi fick vara en del av detta projekt!

måndag 18 september 2017

Skicka en kommentar

eXTReMe Tracker

  © Fishy wreck by Read our forum 2010

Back to TOP